Pobieranie opłat za przyłącze wodno-kanalizacyjne
28.11.2013
Zgodnie z art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa.
Jak trafnie wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy każde unormowanie wykraczające poza udzielone upoważnienie jest naruszeniem normy upoważniającej, a więc stanowi naruszenie konstytucyjnych warunków legalności aktu prawa miejscowego wydanego na podstawie upoważnienia ustawowego. Należy podkreślić, że zgodnie z art. 94 Konstytucji RP regulacje zawarte w akcie prawa miejscowego mają na celu jedynie „uzupełnienie” przepisów powszechnie obowiązujących rangi ustawowej, kształtujących prawa i obowiązki ich adresatów, a więc nie są wydawane w celu wykonania ustawy tak jak rozporządzenie w rozumieniu art. 92 Konstytucji RP.
Kwestia legalności pobierania opłat za przyłącza wodno-kanalizacyjne była przedmiotem wielokrotnej analizy dokonywanej przez sądy administracyjne. Niedopuszczalne jest uzależnianie przyłączenia się do sieci od wcześniejszego zawarcia umowy o zaopatrzeniu w wodę lub odprowadzaniu ścieków, a tym bardziej uzależnienie ustalenia warunków przyłączenia od zawarcia umowy o przekazaniu sieci wybudowanej przez prywatnego inwestora (wyrok NSA z 19 czerwca 2008 r., sygn. I OSK 431/08).
Nielegalne są wszelkie zapisy w regulaminach dostarczania wody i odprowadzania ścieków, ustalanych przez rady gmin, opłaty za ustalanie warunków technicznych przyłącza (wyrok z 15 października 2007 r. WSA w Warszawie, sygn. IV SA/Wa 116/06). Gdyby taką opłatę w regulaminie wprowadzono, można ją zaskarżyć do sądu administracyjnego.
Niedopuszczalne jest obciążenie właściciela przez gminę obowiązkiem wybudowania urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych z własnych środków, nawet za jego zgodą. Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków, który zawierałby takie postanowienia, jest sprzeczny z prawem (por. wyrok z 5 grudnia 2006 r. WSA w Gorzowie Wielkopolskim, sygn. II SA/Go 432/06).
Sprzeczne z prawem są też wszelkie uchwały rad gmin określające udział mieszkańców gminy np. w budowie wodociągu czy kanalizacji ściekowej. Jedyną prawnie dopuszczalną możliwością obciążenia właściciela nieruchomości wydatkami na budowę takiej sieci, podobnie jak innych urządzeń infrastruktury technicznej, jest
opłata adiacencka. Potwierdzają to liczne wyroki sądów administracyjnych (wyrok z 30 stycznia 2008 r. WSA w Kielcach, sygn. II SA/Ke 679/07, wyrok z 10 lipca WSA w Białymstoku, z sygn. I SA/Bk 308/08).
Natomiast w mojej ocenie podpisanie umowy na budowę przyłącza, w której Gminna staje się inwestorem zastępczym jest dosyć nieudolną próbą obejścia przepisów prawa. Zgodnie z art. 58 Kodeksu cywilnego czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.
Tagi: wodociąg, przyłącze, opłata adiacencka
Opinie naszych zadowolonych Klientów