Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu
06.08.2013
Zagadnienia związane z poruszonym przez Pana pytaniem zostały uregulowane w
Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z unormowaniami zawartymi w przedmiotowej ustawie, ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub dopuszczalnej ładowności pojazdu. Ponadto umieszczenie ładunku nie może powodować przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę, nie może naruszać stateczności pojazdu, nie może utrudniać kierowania pojazdem oraz nie może ograniczać widoczności drogi, zasłaniać świateł.
Za trafny należy uznać pogląd Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, w myśl którego „z treści art. 61 ust. 2 pkt 1Prawa o ruchu drogowym, precyzującego, w jaki sposób należy dokonywać załadunku, wynika jednoznacznie, że ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę. Już sam ruch pojazdu nienormatywnego po danej drodze publicznej wymaga zezwolenia. A zatem, przewoźnik przed rozpoczęciem przejazdu winien zbadać, czy pojazd odpowiada określonym normom. Dopracowanie się sprawnego systemu załadunku pojazdów, tak by nie przekraczane były normy wymagane przepisami o drogach publicznych, leży niewątpliwie w interesie przewoźnika, albowiem to on jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenia tych regulacji. Odpowiedzialność za przekroczenie dopuszczalnych nacisków na osie jest odpowiedzialnością za skutek i ma charakter obiektywny. Nie jest oparta na zasadzie winy, zatem sam wynik ważenia potwierdzający przekroczenia parametrów ustawowych wystarcza do nałożenia kar pieniężnych” (wyrok WSA z 7 września 2010 r.,
VI SA/Wa 640/10, LexPolonica nr 2543189).
W wyroku z 7 kwietnia 2008 r.,
VI SA/Wa 203/08 (LexPolonica nr 1978083), Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, iż „ładunek sypki (w tym przypadku cement) powinien być tak zabezpieczony, aby zmiana jego położenia nie była możliwa ani w czasie jazdy, ani w czasie kontroli. Faktem powszechnie znanym jest zły stan dróg w Polsce. W tej sytuacji przyjęcie, że nierówne podłoże w czasie ważenia mogło spowodować zmianę położenia cementu, musi prowadzić do wniosku, że w czasie jazdy również do takich przemieszczeń mogłoby dochodzić i powodować nadmiernie obciążenie którejkolwiek z osi. A taka sytuacja w konsekwencji prowadzi do nałożenia kary pieniężnej, która jest niezależna od przyczyny przekroczenia nacisku na osie, winy kierowcy czy też jej braku. Czym innym jest masa pojazdu, a czym innym sumaryczna masa pojazdu. Masę pojazdu otrzymuje się w wyniku ważenia pojazdu, gdy jest w całości oparty na pomoście lub pomostach wagi, natomiast sumaryczną masę pojazdu stanowi suma obciążeń wszystkich osi pojazdu otrzymana poprzez ważenie pojazdu przez najeżdżanie kolejnymi osiami lub częściami pojazdu na pomost wagi. Uzyskane w ten sposób masy nie muszą być tożsame, stąd dopuszczalna jest rozbieżność między ogólną wagą samochodu a sumą ważeń osi”.
W omawianej sprawie w mojej ocenie Inspekcja Transportu Drogowego przeprowadzi postępowania administracyjne w zakresie ruchu pojazdu nienormatywnego bez zezwolenia. Nie można w sposób jednoznaczny określić czy postępowanie zakończy się nałożeniem kary, bowiem zależy to od wielu czynników w tym np. czy ważenie pojazdu odbiło się w sposób prawidłowy, sposobu przeprowadzenia kontroli, etc.
Tagi: masa całkowita, prawo drogowe, itd
Opinie naszych zadowolonych Klientów