Czas pracy kierowcy, dieta kierowcy
28.02.2013
W Polsce
czas pracy kierowcy w transporcie międzynarodowym reguluje Ustawa o czasie pracy kierowcy oraz Umowa o pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe.
Czas pracy kierowcy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Do kierowców wykonujących przewóz drogowy mogą być stosowane rozkłady czasu pracy, w których jest dopuszczalne przedłużenie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę - w ramach systemu równoważnego czasu pracy.
W każdej dobie kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Dobowy odpoczynek może być wykorzystany w pojeździe jeżeli pojazd znajduje się na postoju i jest wyposażony w miejsce do spania. W każdym tygodniu kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Tygodniowy nieprzerwany odpoczynek obejmuje odpoczynek dobowy przypadający w dniu, w którym kierowca rozpoczął odpoczynek tygodniowy.
Skrócone tygodniowe okresy odpoczynku poza bazą można wykorzystać w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju. Decyzję o takim sposobie wykorzystania tych okresów podejmuje kierowca. W pojeździe nie mogą być natomiast wykorzystane okresy regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.
W odniesieniu do podróży poza granicami kraju, podstawową rolę odgrywa rozporządzenie Ministra pracy i polityki społecznej z dnia 8 maja 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. Zgodnie z tą regulacją za nocleg przysługuje pracownikowi zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem hotelowym, w granicach ustalonego na ten cel limitu. W razie nieprzedłożenia rachunku za nocleg, pracownikowi przysługuje ryczałt w wysokości 25% limitu, o którym mowa powyżej. Zasad tych nie stosuje się w przypadku, gdy pracodawca lub strona zagraniczna zapewnia pracownikowi bezpłatny nocleg.
Jak słusznie wskazał Sąd Najwyższy w sprawie II PK 234/10 - umożliwienie kierowcy spania w kabinie samochodu nie zapewnia pracownikowi bezpłatnego noclegu w rozumieniu § 9 ust. 4 rozporządzenia z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (DzU nr 236, poz. 1991, dalej rozporządzenie o podróżach zagranicznych).
Zakładając, iż czas spędzony w podróży z Polski na Ukrainę naruszał powyższe przepisy powinien Pan wystąpić z pozew do sądu pracy o zapłatę zaległego wynagrodzenia od pracodawcy z tytułu godzin nadliczbowych oraz zwrotu diet.
Co istotne pozew do sądu pracy, co do zasady zwolniony jest z opłaty sądowej.
Tagi: dieta, transport, czas pracy
Opinie naszych zadowolonych Klientów