Zagubienie listu przewozowego CMR
17.08.2012
Bardzo częstą praktyką w śród firm jest odmowa zapłaty za usługę transportową w sytuacji zagubienia przez przewoźnika listu przewozowego
cmr. Poruszona przez Pana problematyka związana z zagubieniem listu przewozowego została uregulowana w Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów sporządzonej w Genewie dnia 19 maja 1956 r.
Konwencję stosuje się do wszelkiej umowy o zarobkowy przewóz drogowy towarów pojazdami, niezależnie od miejsca zamieszkania i przynależności państwowej stron, jeżeli miejsce przyjęcia przesyłki do przewozu i miejsca przewidziane dla jej dostawy, stosownie do ich oznaczenia w umowie, znajdują się w dwóch różnych krajach, z których przynajmniej jeden jest krajem umawiającym się.
Do konwencji
cmr przystąpiły już niemal wszystkie kraje europejskie: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Dania , Estonia, Białoruś, Francja, Grecja, Szwecja, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Łotwa, Bośnia i Hercegowina, Mołdawia, Niemcy, Węgry, Norwegia, Litwa, Polska, Portugalia, Rumunia, Czechy, Słowacja, Szwajcaria, Wielka Brytania, Hiszpania, Włochy, Rosja.
Zleceniodawca w niniejszej sprawie nie ma racji. Nie może on odmówić zapłaty wynagrodzenia za dokonany przewóz towaru w przypadku zagubienia listu przewozowego
cmr.
Dowodem zawarcia umowy przewozu jest list przewozowy. Brak, nieprawidłowość lub utrata listu przewozowego nie wpływa na istnienie ani na ważność umowy przewozu, która mimo to podlega przepisom niniejszej Konwencji - art. 4 Konwencji
cmr.
Co niezmiernie istotne art. 4 Konwencji
cmr strony umowy przewozu nie mogą wyłączyć poprzez odrębne ustalenia. Zgodnie z Konwencją
cmr z zastrzeżeniem postanowień artykułu 40 jest nieważna i pozbawiona mocy każda klauzula, która pośrednio lub bezpośrednio naruszałaby postanowienia niniejszej Konwencji. Nieważność takich klauzul nie pociąga za sobą nieważności pozostałych postanowień umowy.
W szczególności byłaby nieważna każda klauzula ustępująca na rzecz przewoźnika korzyści z ubezpieczenia towaru oraz każda inna analogiczna klauzula, jak również każda klauzula przenosząca ciężar dowodu.
W związku z odmową zapłaty za wykonaną usługę przez niemieckiego przewoźnika powinien Pan wystąpić z pozwem o zapłatę do sądu właściwego dla miejsca podjęcia przesyłki. Zgodnie bowiem z zasadami Konwencji
cmr we wszystkich sporach, które wynikają z przewozów podlegających niniejszej Konwencji, powód może wnosić sprawę do sądów umawiających się krajów, określonych przez strony w drodze wspólnego porozumienia, a ponadto do sądów kraju, na którego obszarze znajduje się miejsce przejęcia towaru do przewozu lub miejsce jego dostawy.
W tym miejscu warto wskazać, iż jak słusznie zauważył Sąd Apelacyjny w Katowicach zgodnie z art. 54 Konwencji z Lugano, przepisy Konwencji mają zastosowanie tylko do takich powództw, które zostały wytoczone po jej wejściu w życie. Ponadto, zgodnie z art. 57 tej Konwencji, nie narusza ona innych konwencji, które w sprawach szczególnych regulują jurysdykcję. Oznacza to zatem, że przepisy Konwencji z Lugano nie naruszają przepisów Konwencji
cmr w zakresie jurysdykcji jako przepisów szczególnych.
Tagi: cmr
Opinie naszych zadowolonych Klientów