Regulamin użytkowania samochodu służbowego
15.06.2012
Zawarcie umową określającej zasady korzystania z samochodu służbowego leży zarówno w interesie pracownika, jak również pracodawcy. Pisemny kontrakt wskazywać powinien nie tylko obowiązki pracownika, ale także przysługujące mu przywileje, w tym np. możliwość korzystania z samochodu również poza godzinami pracy czy też podczas urlopu.
Przepisy prawa pracy nie nakazują pracodawcy zawierania umów określających zasady korzystania z samochodu służbowego. Jednakże podpisanie z pracownikiem odpowiednio sformułowanej umowy, pozwoli pracodawcy nie tylko na prawidłowe rozliczanie kosztów eksploatacji pojazdu, ale także może znacznie ułatwić dochodzenie odszkodowania od pracownika w przypadku uszkodzenia lub utraty samochodu. Jeżeli samochód nie został formalnie powierzony pracownikowi, to jego odpowiedzialność za powstałe szkody opiera się na ogólnych zasadach, wynikających z Kodeksu pracy.
Zgodnie z nimi odszkodowanie przysługuje w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty 3-miesięcznego wynagrodzenia, chyba że pracownik umyślnie uszkodził samochód.
Pracownik będzie odpowiadał za powstałą szkodę w pełnej jej wysokości również wtedy, gdy samochód służbowy zostanie mu powierzony z obowiązkiem zwrotu (np. wydanie samochodu nastąpi na podstawie protokołu odbioru). Pracownik będzie się mógł uwolnić od tej odpowiedzialności tylko wtedy, gdy udowodni, że szkoda powstała z przyczyn niezależnych od niego.
Z treści załączonej umowy należy wnioskować, iż przedmiotową umowę należy traktować jak umowę regulującą odpowiedzialność za mienie powierzone. Za szkodę w mieniu powierzonym pracownik odpowiada w pełnej jej wysokości, niezależnie, czy szkoda została wyrządzona z winy umyślnej, czy też nieumyślnej. Jeżeli zatem samochód został pracownikowi w sposób prawidłowy powierzony, to pracodawca może żądać od pracownika naprawienia szkody w pełnej wysokości. Jeżeli natomiast samochód nie został powierzony pracownikowi w rozumieniu przepisów o odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie, wówczas pracownik będzie ponosił odpowiedzialność materialną za wyrządzoną szkodę na zasadach ogólnych.
Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego art. 65 oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.
W mojej ocenie więc błąd co do określenia w umowie, iż pracodawca jest właścicielem samochodu podczas gdy faktycznie jest jedynie leasingobiorcą nie powoduje nieważności przedmiotowej umowy.
Zgodnie z treścią 7091 Kodeksu cywilnego przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.
W praktyce często to na Kupującym ciąży obowiązek ubezpieczenie pojazdu, zaś w samych polisach coraz częstszym rozwiązaniem jest tzw. udział własny w szkodzie.
Mając na uwadze powyższe w mojej ocenie przesłany
regulamin użytkowania pojazdu służbowego jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.
Tagi: regulamin, samochód
Opinie naszych zadowolonych Klientów