Dieta za czas pracy kierowcy w transporcie drogowym
29.03.2012
Od dnia 3 kwietnia 2006 roku obowiązuje znowelizowana ustawa o czasie pracy kierowcy. Zgodnie z art. 2 Ustawy o czasie pracy kierowcy podróż służbowa to każde zadanie służbowe polegające na wykonaniu, na polecenie pracodawcy przewozu drogowego poza miejscowość będącą siedzibą pracodawcy lub wyjazdu poza tą miejscowość w celu wykonania przewozu drogowego.
Warunki wynagrodzenia kierowców nie mogą przewidywać składników wynagrodzenia, których wysokość jest uzależniona od liczby przejechanych kilometrów lub ilości przewiezionego ładunku, jeżeli ich stosowanie mogłoby zagrażać bezpieczeństwu na drogach lub zachęcać do naruszania przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
Kierowcy w podróży służbowej, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem tego zadania służbowego, ustalane na zasadach określonych w przepisach art. 775 § 3-5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. -
kodeks pracy.
Pracodawca powinien określić warunki wypłacania kierowcom należności z tytułu podróży służbowej w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania lub też w umowie o pracę, o ile pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub też nie ma obowiązku ustalania regulaminu wynagradzania (dotyczy to pracodawców zatrudniających mniej niż dwudziestu pracowników). Takich regulacji nie tworzy się jednak w przypadku państwowych lub samorządowych jednostek strefy budżetowej. W ich przypadku kwestie te są regulowane rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Jeśli pracodawca nie zdecydował się na uregulowanie we własnym zakresie zasad zwrotu kosztów podróży służbowej zatrudniani przez niego pracownicy mają prawo do otrzymania tych kosztów na zasadach przewidzianych dla strefy budżetowej. Natomiast w przypadku, gdy pracodawca zamierza wprowadzić w swoim zakładzie pracy przepisy regulujące zwrot kosztów podróży służbowej musi pamiętać, iż nie może ustalić diety za dobę podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju w wysokości niższej niż dieta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju określona dla pracownika sfery budżetowej.
Zaznaczyć też trzeba, iż nie ma podstaw do wysuwania wniosku, iż pracodawca ma obowiązek wprowadzania odrębnych regulacji w kwestii kosztów podróży służbowej tylko dla kierowców. W odniesie do tej grupy zawodowej mogą być stosowane te same regulacje, które dotyczą pozostałych pracowników.
W mojej ocenie Pana roszczenie o zapłatę zaległych diet jest w pełni uzasadnione. Proszę jednak pamiętać, iż roszczenia z tytułu stosunku pracy przedawniają się z upływem lat trzech. Po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się korzystania z zarzutu przedawnienia. Jednakże zrzeczenie się zarzutu przedawnienia przed upływem terminu jest nieważne.
Odnośnie przedmiotowego mandatu również w mojej ocenie potrącenie pracodawcy dokonane z Pana wynagrodzenia mogło naruszać przepisy prawa pracy. Brak jest bowiem w przedmiotowej sprawie Pana winy skoro to inny kierowca dopuścił się naruszenia przepisów a Pan jedynie zgubił druk mandatu.
Tagi: czas pracy, kodeks pracy
Opinie naszych zadowolonych Klientów