Zawieszenie lub cofnięcie licencji pilota
13.11.2012
Przypadki, w których dozwolone jest zawieszenie lub cofnięcie licencji pilota wskazuje ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (t.j. Dz. U. z 2012 r., Nr 933 z późn. zm.). Przypadki te można podzielić na fakultatywne oraz obligatoryjne.
Licencję lub wynikające z niej uprawnienia można cofnąć albo zawiesić w przypadku stwierdzenia, że pilot:
-
uzyskał licencję lub uprawnienia w oparciu o sfałszowane dokumenty;
-
sfałszował zapisy w licencji lub poświadczył nieprawdę w dokumentach obsługi technicznej;
-
utracił kwalifikacje wymagane do wykonywania określonych czynności lotniczych;
-
wykonując czynności lotnicze, do których uprawnia go licencja, zagraża bezpieczeństwu ruchu lotniczego;
-
wykonywał czynności lotnicze pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
Licencję zawiesza się albo cofa również na pisemny wniosek posiadacza licencji (art. 100 ust. 2 UPrLot).
W przypadku uzasadnionego podejrzenia zaistnienia wyżej wskazanych okoliczności, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może zawiesić licencję i zatrzymać ją na czas trwania postępowania administracyjnego w przedmiocie zawieszenia albo cofnięcia licencji. Dotyczy to także zawieszenia uprawnień wpisywanych do licencji.
W przypadku postępowania prowadzonego przez uprawnione organy państwowe w celu stwierdzenia, czy zaistniały okoliczności uzasadniające zawieszenie lub cofnięcie licencji pilota, na czas prowadzenia tego postępowania Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może zawiesić licencję i zatrzymać ją, jeżeli istnieje uzasadniona obawa, że dalsze wykonywanie czynności lotniczych może zagrażać bezpieczeństwu lotów, a organ prowadzący postępowanie nie zatrzymał tego dokumentu. Dotyczy to także zawieszenia uprawnień wpisywanych do licencji.
W przypadku zastosowania w stosunku do pilota środka zapobiegawczego polegającego na obowiązku powstrzymania się od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu powietrznym albo wydania prawomocnego wyroku sądu, w którym orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych,
licencja podlega zawieszeniu na czas trwania tego środka lub zakazu.
Członek personelu lotniczego, na którym spoczywa obowiązek powstrzymania się od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu powietrznym albo co do którego prawomocnie orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych, jest obowiązany do zwrotu licencji w celu dokonania w niej wpisu o zawieszeniu, jeżeli
licencja ta nie została w inny sposób zabezpieczona przez właściwe organy.
Zawieszenie licencji i wynikających z niej uprawnień lub niektórych wynikających z niej uprawnień ma charakter okresowy (art. 96 ust. 6 UPrLot).
Należy podkreślić, iż posiadacz licencji pilota zawodowego i liniowego, który ukończył 60 lat, nie może wykonywać czynności pilota w międzynarodowych przewozach lotniczych, chyba że pełni on funkcję członka załogi wieloosobowej oraz jest jedynym członkiem załogi, który ukończył 60 lat. Ponadto posiadacz licencji pilota zawodowego i liniowego, który ukończył 65 lat, nie może wykonywać czynności pilota na statku powietrznym używanym w przewozach lotniczych.
Tagi: pilot, licencja
Opinie naszych zadowolonych Klientów