Kancelaria Radcy Prawnego Dariusz Borys Kostyra
Zamów poradę online Zapytaj prawnika

Odpowiedź na reklamację

27.09.2012
Witold Walkowski
Autor:
Witold Walkowski Ekspert LexVin
Aplikant Radcowski
Masz problem?
Zadaj mi pytanie
Obowiązek udzielenia odpowiedzi na reklamację złożoną przez klienta będącego konsumentem wynika z ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r., Nr 141, poz. 1176 z późn. zm.). Zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) konsumentem jest osoba fizyczna, która nabyła rzecz w celach niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub zawodową. 
 
W przypadku, gdy towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. W takiej sytuacji, a także wówczas, gdy sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, kupujący ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Kupujący nie może jednak odstąpić od umowy, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. 
 
Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie nieodpłatnej naprawy albo wymiany wadliwego towaru na nowy, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione (art. 8 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i zmianie Kodeksu cywilnego).
 
Powyższy skutek następuje z mocy samego prawa. W związku z powyższym przedsiębiorca będący sprzedawcą powinien dotrzymać czternastodniowego terminu, a także udzielić takiej odpowiedzi na reklamację, która będzie spełniała wymóg „ustosunkowania się” do żądania konsumenta.
 
W odpowiedzi na reklamację sprzedający powinien w sposób definitywny oświadczyć, czy uznaje za uzasadnione zgłoszone żądanie, czy też nie. Nie jest wystarczająca sama informacja, że reklamacja została rozpatrzona, bez wskazania w jaki sposób (Wyrok Sądu Okręgowego w Koszalinie z dnia 29 maja 2007 r., VII Ca 402/07).
 
Należy wyraźnie podkreślić, iż sprzedający w odpowiedzi na reklamację nie może przerzucać odpowiedzialności na producenta reklamowanego towaru. Wynika to z faktu, iż odpowiedzialność producenta z tytułu gwarancji (pod warunkiem, że w ogóle została ona udzielona) jest niezależna od odpowiedzialności sprzedającego z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. To od decyzji konsumenta zależy, z którego ze wskazanych uprawnień skorzysta. Dlatego też nie spełnia wymogu udzielenia odpowiedzi na reklamację wskazanie przez sprzedawcę, iż czeka na stanowisko producenta w przedmiocie reklamacji.
 
Postanowienie druku reklamacyjnego zobowiązujące klienta do osobistego odebrania odpowiedzi sprzedawcy na reklamację stanowi niedozwoloną klauzulę umowną, a co za tym idzie nie wiąże klienta. 
 
Klient nie ma obowiązku stawienia się w sklepie w celu odbioru odpowiedzi na reklamację. To na sprzedawcy ciąży obowiązek poinformowania konsumenta w ciągu czternastu dni o treści udzielonej odpowiedzi. 
 
Ustawodawca nie wprowadził żadnego wymogu dotyczącego formy udzielenia odpowiedzi na reklamację. Odpowiedź ta może być udzielona telefonicznie, za pomocą poczty elektronicznej, poprzez SMS lub drogą pocztową. Jeżeli chodzi jednak o wysłanie odpowiedzi na reklamację drogą pocztową, dla zachowania czternastodniowego terminu nie ma znaczenia, kiedy list ten został wysłany. Liczy się natomiast kiedy klient mógł zapoznać się z jego treścią. 


Tagi: reklamacja

Opinie naszych zadowolonych Klientów
    Zostaw swój komentarz
    Adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zapytaj prawnika
Opinie klientów
Mikołaj

Jestem mile zaskoczony jakością, fachowością i krótkim czasem prowadzenia sprawy choć do tej pory współpracowałem z wieloma kancelariami i prawnikami.

  • right
Andrzej

Szczerze polecam ta kancelarie dobry kontakt, szybka odpowiedz i pełen profesjonalizm. W sądzie poszło tak jak mówił Pan Dariusz. Dziękuje.

  • left
  • right
Piotr

Cieszy mnie niezmiernie, że w tak trudnych czasach wyzysku, manipulacji i cwaniactwa jest tak profesjonalna możliwość obrony. Dziękuję panie Darku !

  • left
  • right
Darek

Jestem bardzo mile zaskoczony profesjonalnością i szybkością odpowiedzi. Poleciłem serwis znajomym, bo warto!

  • left
  • right
Michał

Bardzo fachowa i szybka pomoc, a wszystko w dobrej cenie. Jestem pełen uznania i wdzięczności dla Kancelarii LexVin za profesjonalną realizację usługi.

  • left
  • right
Karolina

Bardzo dziękuję za zajęcie się moją sprawą oraz szybkie wysłanie mi sprzeciwu. Z pewnością polecę Państwa usługi.

  • left
  • right
Joanna

Pomoc prawną otrzymałam błyskawicznie i profesjonalnie.Świetna,merytoryczna i miła obsługa. Serdecznie dziękuję.

  • left
  • right
Aneta

Bardzo dziękuję za profesjonalne i szybkie napisanie sprzeciwu. Polecam pomoc prawną Kancelarii LexVin każdemu, kto szuka profesjonalnej pomocy prawnej.

  • left
  • right
Podobne artykuły