Kancelaria Radcy Prawnego Dariusz Borys Kostyra
Zamów poradę online Zapytaj prawnika

Odstąpienie od umowy zakupu samochodu z autokomisu

04.06.2012
Zgodnie z art. 535 Kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży samochodu - sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność samochodu i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się samochód odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
 
W stosunkach prawnych z przedsiębiorcami konsument jest szczególnie chroniony zarówno przez przepisy Kodeksu cywilnego, jak również przez Ustawę z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.
 
Zgodnie z art. 1 Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny).
 
Sprzedawca samochodu odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny (samochód) w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. W przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.
 
Sprzedawca samochodu jednak nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. To samo odnosi się do niezgodności, która wynikła z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.
 
Przy czym jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku w sprawie V CSK 293/2008 obowiązek zbadania, czy pojazd nie ma sfałszowanych numerów identyfikacyjnych, tj. czy nie został skradziony, spoczywa na komisancie, skoro ma dostarczyć konsumentowi towar zgodny z umową. Sprzedawca nie może zwolnić się od odpowiedzialności przez wykazanie, że zaproponował kupującemu zbadanie towaru, a ten odmówił tego dokonać.
 
Jeżeli zakupiony samochód jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
 
Kupujący traci powyższe uprawnienie jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności samochodu z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.
 
Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie doprowadzenia samochodu do stanu zgodnego z umową, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
 
W przypadku gdy Komisant nie podjął wysłanego zawiadomienia z placówki pocztowej termin ten należy liczyć od ostatniego dnia awizacji przesyłki. Zgodnie bowiem z art. 61 Kodeksu cywilnego oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej. 
 
Art. 61 § 1 Kodeksu cywilnego stwarza podstawy do przyjęcia, że skuteczności złożenia oświadczenia woli ustawodawca upatruje jedynie w powstaniu stanu możności przyjęcia przez adresata do wiadomości treści tego oświadczenia.
 
Jeżeli kupujący samochód, z przyczyn wskazanych powyżej nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność samochodu z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
 
Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania samochodu kupującemu. Termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku.
 
Uprawnień wskazanych powyżej nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.


Tagi: samochód, prawa konsumenta, auto, konsument

Opinie naszych zadowolonych Klientów
  • 30.09.2013 Erwin napisał(a):

    Witam,
    Proszę o pomoc w poniższej sprawie. Cztery m-ce temu kupiłem z salonu nowe auto Skoda Fabia. M-c temu zgłosiłem się do serwisu ponieważ auto było niestabilne na drodze. Badanie diagnostyczne wykazało, że geometria auta jest zła zarówno przód jak i tył. W serwisie powiedziano mi, że zapewne tylna belka jest krzywa. Jednak jak się okazało naprawa auta będzie obejmowała zamontowanie podkładek. Czy w takiej sytuacji wartość auta nie będzie zaniżona? Czy powinienem zgodzić się na taką naprawę (powinni wymienić belkę, czy mogę żądać wymiany belki)? Czy na piśmie mam żądać informacji co jest wadą auta? Czy z racji, że auto jest wadliwe mam żądać wymiany na nowe auto wolne od wad? Proszę o pomoc.

  • Zostaw swój komentarz
    Adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zapytaj prawnika
Opinie klientów
Mikołaj

Jestem mile zaskoczony jakością, fachowością i krótkim czasem prowadzenia sprawy choć do tej pory współpracowałem z wieloma kancelariami i prawnikami.

  • right
Andrzej

Szczerze polecam ta kancelarie dobry kontakt, szybka odpowiedz i pełen profesjonalizm. W sądzie poszło tak jak mówił Pan Dariusz. Dziękuje.

  • left
  • right
Piotr

Cieszy mnie niezmiernie, że w tak trudnych czasach wyzysku, manipulacji i cwaniactwa jest tak profesjonalna możliwość obrony. Dziękuję panie Darku !

  • left
  • right
Darek

Jestem bardzo mile zaskoczony profesjonalnością i szybkością odpowiedzi. Poleciłem serwis znajomym, bo warto!

  • left
  • right
Michał

Bardzo fachowa i szybka pomoc, a wszystko w dobrej cenie. Jestem pełen uznania i wdzięczności dla Kancelarii LexVin za profesjonalną realizację usługi.

  • left
  • right
Karolina

Bardzo dziękuję za zajęcie się moją sprawą oraz szybkie wysłanie mi sprzeciwu. Z pewnością polecę Państwa usługi.

  • left
  • right
Joanna

Pomoc prawną otrzymałam błyskawicznie i profesjonalnie.Świetna,merytoryczna i miła obsługa. Serdecznie dziękuję.

  • left
  • right
Aneta

Bardzo dziękuję za profesjonalne i szybkie napisanie sprzeciwu. Polecam pomoc prawną Kancelarii LexVin każdemu, kto szuka profesjonalnej pomocy prawnej.

  • left
  • right
Podobne artykuły