Wahadłowy przewóz osób
12.12.2011
Zgodnie z definicją zawartą w Ustawie o transporcie drogowym, przewóz wahadłowy to wielokrotny przewóz zorganizowanych grup osób tam i z powrotem, między tym samym miejscem początkowym a tym samym miejscem docelowym, przy spełnieniu łącznie następujących warunków:
1) każda grupa osób przewiezionych do miejsca docelowego wraca do miejsca początkowego,
2) miejsce początkowe i miejsce docelowe oznaczają odpowiednio miejsce rozpoczęcia usługi przewozowej oraz miejsce zakończenia usługi przewozowej, z uwzględnieniem w każdym przypadku okolicznych miejscowości leżących w promieniu 50 km;
Grupa Wczasowiczów wyjeżdża z Krakowa na wakacje do Sopoty są odwożeniu do miejsca pobytu z parkingu X i po 14 dniach są odbierani z Sopotu i ponownie odwiezieni do Krakowa na parking X.
Dla uznania przewozu za regularny nie jest konieczne wykazanie spełnienia - w dosłownym rozumieniu tego słowa - wszystkich przesłanek zamieszczonych w art. 4 pkt 7 ustawy o transporcie drogowym. Przede wszystkim należy przyjąć, iż podstawowymi dwoma cechami charakteryzującymi przewóz regularny specjalny jest regularność tego przewozu oraz przewożenie określonej kategorii osób (pasażerów), z wyłączeniem innych osób (pasażerów).
Nie unicestwia przymiotu regularności przewozu sam fakt, iż uczniowie niepełnosprawni zabierani są przykładowo bezpośrednio z miejsca zamieszkania, zamiast z przystanku, albowiem właśnie to miejsce postoju pełni rolę przystanku, na którym następuje wsiadanie (wysiadanie) pasażera. Podobnie, jeśli chodzi o kwestię cennika opłat podanego do publicznej wiadomości, to uznać należy, iż przesłanka ta nie jest istotna z punktu widzenia prawidłowej kwalifikacji prawnej danego przewozu, jako niepublicznego przewozu regularnego specjalnego.
Zasadniczym elementem w definicji przewozu regularnego specjalnego jest regularność przewozu (określone odstępy czasu) oraz przewóz określonych kategorii pasażerów z wyłączeniem innych pasażerów. Natomiast kwestia przystanków ma o tyle znaczenie, iż ma to być określone miejsce postoju, na który dowożone są lub z którego zabierane są owe określone kategorie pasażerów, przy jednoczesnym bardzo wyraźnym założeniu, iż fakt, że przewozy regularne specjalne mogą być zróżnicowane w zależności od potrzeb użytkowników (pasażerów).
Warto również w tym miejscu przytoczyć treść wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 8 września 2005 roku w sprawie VI SA/Wa 697/2005 w którym to wyrażono stanowisko iż, według organu odwoławczego, realizowany przewóz nie spełniał definicji ustawowej przewozu wahadłowego wskazanej w art. 4 pkt 10 ustawy o transporcie drogowym. Jednakże już treść odpowiedzi na skargę wskazuje na wycofanie się organu odwoławczego z powyższego stanowiska. Zdaniem tego organu wykonywany przewóz miał bowiem charakter okazjonalny, a skoro nie spełniał warunków wskazanych w art. 18 ust. 3 pkt 1-3 ustawy o transporcie drogowym, to wymagał posiadania przez skarżącego zezwolenia, wydawanego na mocy art. 18 ust. 2 cytowanej ustawy. Pogląd ten, co wymaga podkreślenia, nie był jednakże wcześniej prezentowany, zarówno w decyzji organu I instancji, jak i decyzji organu II instancji. Natomiast tego rodzaju ustalenie, gdyby miało stanowić podstawę faktyczną do nałożenia na skarżącego kary pieniężnej, powinno zapaść w formie procesowej, a więc w wyniku wydania decyzji administracyjnej, poddającej się kontroli sądu administracyjnego, nie zaś w odpowiedzi na skargę.
Tagi: przewóz osób, transport drogowy
Opinie naszych zadowolonych Klientów