Kancelaria Radcy Prawnego Dariusz Borys Kostyra
Zamów poradę online Zapytaj prawnika

Konsument

24.10.2011
Witold Walkowski
Autor:
Witold Walkowski Ekspert LexVin
Aplikant Radcowski
Masz problem?
Zadaj mi pytanie

W polskim prawie istnieje wiele definicji konsumenta. Pojęcie to nie jest ściśle regulowane także w rozporządzeniach i dyrektywach Unii Europejskiej. Określenie kto jest konsumentem ma znaczną doniosłość prawną, ponieważ prawo w wielu sytuacjach stawia taką osobę w lepszej sytuacji. Dotyczy to nie tylko prawa procesowego, ale również prawa materialnego. Pewne instytucje ochrony prawnej są przeznaczone tylko dla konsumentów. Tytułem przykładu można wymienić wykroczenia stypizowane w rozdziale XV ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 46, poz. 275 z późn. zm.). Niektóre ustawy zawierają własną definicję konsumenta tylko na jej potrzeby, inne odwołują się do definicji zawartych w innych aktach. Wydaje się, iż podstawową i najczęściej stosowaną jest ta zawarta w art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Zgodnie z kodeksem cywilnym konsumentem jest osoba fizyczną dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Do powołanej definicji odwołuje się wiele ustaw szczególnych, np.:

  1. ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. z 2007 r., Nr 171, poz. 1206 z późn. zm.);
  2. ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2007 r., Nr 50, poz. 331 z późn. zm.).

Według wspomnianej definicji konsumentem mogą być tylko i wyłącznie osoby fizyczne. Takie sformułowanie wyłącza automatycznie z kręgu konsumentów osoby prawne. Zgodnie z tym konsumentami nie mogą być przykładowo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółdzielnie, fundacje, spółki akcyjne, czy stowarzyszenia (nawet w sytuacji, gdy nie prowadzą działalności gospodarczej). Należy wyłączyć także możliwość uznania za konsumenta innych jednostek organizacyjnych takich jak: osobowe spółki prawa handlowego (spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową oraz spółkę komandytowo – akcyjną), spółki akcyjne lub z ograniczoną odpowiedzialności w organizacji, czy wspólnoty mieszkaniowe. W pewnych sytuacjach (jeżeli nie dokonują czynności prawnej związanej bezpośrednio z działalności gospodarczą lub zawodową) konsumentami będą mogli być wspólnicy spółki cywilnej. Jednak konsumentem nigdy nie będzie sama spółka cywilna.

Kolejną przesłanką warunkującą uznanie za konsumenta jest dokonanie czynności prawnej. Stanowi to poszerzenie uchylonej wcześniejszej definicji (uchylony art. 384 § 3 k.c.), która ograniczała się jedynie do zawierania umów. Zabieg ten jest często krytykowany w doktrynie.

Trzecią z przesłanek wymienionych w kodeksowej definicji konsumenta jest to, aby dokonana czynność prawna nie była bezpośrednio związana z działalnością gospodarczą lub zawodową. Wobec takiego brzmienia przepisu obojętne jest, czy osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej prowadzi taką działalność. Dokonana czynność prawna może także pozostawać w związku z działalnością gospodarczą lub zawodową, jeżeli jest to związek pośredni. Definiując natomiast działalność gospodarczą wydaje się, że najbardziej uzasadnione jest sięgnięcie do definicji zawartej w art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) zgodnie, z którą działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.



Tagi: konsument, ochrona konsumentów, reklamacja

Opinie naszych zadowolonych Klientów
    Zostaw swój komentarz
    Adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zapytaj prawnika
Opinie klientów
Mikołaj

Jestem mile zaskoczony jakością, fachowością i krótkim czasem prowadzenia sprawy choć do tej pory współpracowałem z wieloma kancelariami i prawnikami.

  • right
Andrzej

Szczerze polecam ta kancelarie dobry kontakt, szybka odpowiedz i pełen profesjonalizm. W sądzie poszło tak jak mówił Pan Dariusz. Dziękuje.

  • left
  • right
Piotr

Cieszy mnie niezmiernie, że w tak trudnych czasach wyzysku, manipulacji i cwaniactwa jest tak profesjonalna możliwość obrony. Dziękuję panie Darku !

  • left
  • right
Darek

Jestem bardzo mile zaskoczony profesjonalnością i szybkością odpowiedzi. Poleciłem serwis znajomym, bo warto!

  • left
  • right
Michał

Bardzo fachowa i szybka pomoc, a wszystko w dobrej cenie. Jestem pełen uznania i wdzięczności dla Kancelarii LexVin za profesjonalną realizację usługi.

  • left
  • right
Karolina

Bardzo dziękuję za zajęcie się moją sprawą oraz szybkie wysłanie mi sprzeciwu. Z pewnością polecę Państwa usługi.

  • left
  • right
Joanna

Pomoc prawną otrzymałam błyskawicznie i profesjonalnie.Świetna,merytoryczna i miła obsługa. Serdecznie dziękuję.

  • left
  • right
Aneta

Bardzo dziękuję za profesjonalne i szybkie napisanie sprzeciwu. Polecam pomoc prawną Kancelarii LexVin każdemu, kto szuka profesjonalnej pomocy prawnej.

  • left
  • right
Podobne artykuły