Kancelaria Radcy Prawnego Dariusz Borys Kostyra
Zamów poradę online Zapytaj prawnika

Eliminacja decyzji administracyjnej o warunkach zabudowy z obrotu prawnego

10.09.2013
Eliminacja decyzji o warunkach zabudowy z obrotu prawnego poprzez stwierdzenie jej nieważności może się odbyć tylko w sytuacjach wskazanych w art. 156 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 65 Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. 
 
W niniejszej sprawie można rozważyć ewentualne unieważnienie decyzji na podstawie art. 156§1 pkt. 2 Kodeksu postępowania administracyjnego tj. w związku z wydaniem decyzji z rażącym naruszeniem prawa.
 
Jak stwierdzono w uzasadnieniu wyroku Sądu Najwyższego z 8 kwietnia 1994 r. (III ARN 15/94, LexPolonica nr 301983, OSNCP 1994, nr 3, poz. 36), rażące naruszenie prawa jest zjawiskiem o wyjątkowym charakterze. Jego wyjątkowość wynika stąd, że prowadzi ono w konkretnej sprawie do odstąpienia od ogólnej zasady stabilności ostatecznych decyzji administracyjnych. Nie każde - nawet oczywiste - naruszenie prawa może być uznane za rażące, nie jest też decydujący charakter przepisu, jaki został naruszony, ani też racje ekonomiczne lub gospodarcze nie mogą przesądzać o rażącym naruszeniu prawa.
 
Rażące naruszenie prawa przy wydaniu decyzji jest kwalifikowanym naruszeniem prawa. W orzecznictwie dominuje pogląd, że dochodzi do niego, gdy rozstrzygnięcie sprawy jest w oczywisty sposób sprzeczne z wyraźnym i niebudzącym wątpliwości przepisem (por. uzasadnienie uchwały NSA z 21 kwietnia 2008 r., I OPS 2/08, LexPolonica nr 1893188). Tak więc cechą rażącego naruszenia prawa jest to, że treść decyzji pozostaje w sprzeczności z niebudzącą wątpliwości treścią przepisu przez proste ich zestawienie ze sobą (wyrok NSA z 11 sierpnia 2000 r., III SA 1935/99, Lex nr 47008, zob. także wyrok NSA z 27 października 1998 r., II SA 1202/98, Lex nr 41891; wyrok NSA z 12 grudnia 1988 r., III SA 481/88, niepubl.).
 
Niestety Naczelny Sąd Administracyjny konsekwentnie w swych uzasadnieniach wskazuje, iż nie można mówić o rażącym naruszeniu prawa w sytuacji gdy decyzja o warunkach zabudowy została oparta na wadliwej analizie urbanistycznej. W uzasadnieniu jednego z wyroków NSA wskazało, iż podnoszone przez skarżącego zarzuty nie wskazują na oczywiste i rażące naruszenie prawa. Nie zasługuje zwłaszcza na uwzględnienie zarzut dotyczący nieprawidłowego sporządzenia analizy urbanistycznej, wokół którego koncentrują się wszystkie zarzuty podnoszone w sprawie. Podzielić w tym zakresie należy argumentację zaprezentowaną zarówno w zaskarżonej decyzji, jak i w uzasadnieniu wyroku Sądu I instancji, że przedmiotowy dokument został sporządzony zgodnie z obowiązującymi przepisami. Argumenty, iż celowe byłoby inne wyznaczenie obszaru analizowanego lub że organ powinien wyznaczyć do analizy obszar większy niż minimalny określony przepisami w żadnym razie nie mogą być utożsamiane z rażącym naruszeniem prawa.
 
Niekiedy w literaturze oraz w orzecznictwie kwalifikuje się naruszenie prawa jako rażące, mając na uwadze skutki społeczno-gospodarcze naruszenia prawa (zob. np. wyrok NSA z 10 maja 2005 r., OSK 1531/04, LexPolonica nr 2127538; wyrok WSA z 25 listopada 2005 r., VII SA/Wa 513/05, Lex nr 199041; wyrok NSA z 5 lipca 2011 r., II GSK 352/10, LexPolonica nr 2581771). Pogląd ten został poddany krytyce jako niespójny z kodeksową konstrukcją systemu weryfikacji decyzji administracyjnej oraz niemający uzasadnienia w wykładni językowej art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. (por. E. Śladkowska, Wydanie decyzji administracyjnej z rażącym naruszeniem prawa w ogólnym postępowaniu administracyjnym, Sam.Teryt. 2006, nr 11, s. 60; zob. także B. Adamiak, J. Jendrośka, Zagadnienie rażącego naruszenia prawa w postępowaniu administracyjnym, PiP 1986, nr 1, s. 68 i n.). Nie mniej w niniejszej sprawie ta koncepcja daje jedyną możliwość unieważnienia wydanej decyzji. 


Tagi: projekt urbanistyczny, Prawo budowlane, decyzja administracyjna

Opinie naszych zadowolonych Klientów
    Zostaw swój komentarz
    Adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zapytaj prawnika
Opinie klientów
Mikołaj

Jestem mile zaskoczony jakością, fachowością i krótkim czasem prowadzenia sprawy choć do tej pory współpracowałem z wieloma kancelariami i prawnikami.

  • right
Andrzej

Szczerze polecam ta kancelarie dobry kontakt, szybka odpowiedz i pełen profesjonalizm. W sądzie poszło tak jak mówił Pan Dariusz. Dziękuje.

  • left
  • right
Piotr

Cieszy mnie niezmiernie, że w tak trudnych czasach wyzysku, manipulacji i cwaniactwa jest tak profesjonalna możliwość obrony. Dziękuję panie Darku !

  • left
  • right
Darek

Jestem bardzo mile zaskoczony profesjonalnością i szybkością odpowiedzi. Poleciłem serwis znajomym, bo warto!

  • left
  • right
Michał

Bardzo fachowa i szybka pomoc, a wszystko w dobrej cenie. Jestem pełen uznania i wdzięczności dla Kancelarii LexVin za profesjonalną realizację usługi.

  • left
  • right
Karolina

Bardzo dziękuję za zajęcie się moją sprawą oraz szybkie wysłanie mi sprzeciwu. Z pewnością polecę Państwa usługi.

  • left
  • right
Joanna

Pomoc prawną otrzymałam błyskawicznie i profesjonalnie.Świetna,merytoryczna i miła obsługa. Serdecznie dziękuję.

  • left
  • right
Aneta

Bardzo dziękuję za profesjonalne i szybkie napisanie sprzeciwu. Polecam pomoc prawną Kancelarii LexVin każdemu, kto szuka profesjonalnej pomocy prawnej.

  • left
  • right
Podobne artykuły