Międzynarodowy transport paczek
22.04.2013
Poruszone przez Pana kwestie zostały uregulowane w Ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe oraz w Ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Zgodnie z Ustawą prawo przewozowe ustawa reguluje przewóz osób i rzeczy, wykonywany odpłatnie na podstawie umowy, przez uprawnionych do tego przewoźników, z wyjątkiem transportu morskiego, lotniczego i konnego.
Przewoźnik może powierzać wykonanie przewozu innym przewoźnikom na całej przestrzeni przewozu lub jej części, jednakże ponosi odpowiedzialność za ich czynności jak za swoje własne.
Między przewoźnikiem a „podprzewoźnikiem” powstaje wówczas stosunek obligacyjny w postaci umowy przewozu. Podróżnego albo nadawcę rzeczy nie łączy natomiast z podwykonawcą żaden stosunek zobowiązaniowy. W przypadku gdy podwykonawca niewłaściwe wywiąże się ze zobowiązania, podróżny albo właściciel rzeczy ma roszczenia wynikające z umowy przewozu wyłącznie wobec przewoźnika głównego. Podobnie kwestie te reguluje Konwencja CMR.
Zgodnie z Ustawą o transporcie drogowym samochody do 3,5 dmc nie podlegają jej regulacją. Jednakże zgodnie z art. 3 Ustawy o transporcie drogowym przepisów ustawy nie stosuje się do przewozu drogowego wykonywanego pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy.
Na gruncie przepisów problematyczne staje się niedawno wprowadzony obowiązek posiadania licencji przez tzw. spedytora. Zgodnie, bowiem z Ustawą o transporcie drogowym za
transport drogowy uważa się również działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy. W mojej ocenie przyjmowanie przesyłek w Polsce a następnie ich nadania u innych podmiotów na terenie Niemiec jest niczym innym jak pośrednictwem przy przewozie rzeczy i tym samym konieczne będzie uzyskanie stosownej lub odpowiednie zdefiniowanie umowy przewozu poprzez określenie w liście przewozowym, iż wykonuje Pan
transport z miejsca X do miejsca Y a następnie zobowiązuje się Pan nadać paczkę do miejsca Z.
Uzyskanie licencji niestety nie jest proste i wymaga m.in. aby osoba zarządzająca transportem posiadała certyfikat kompetencji zawodowych, ponadto przedsiębiorca chcący wykonywać tą działalność musi spełniać wymogi dobrej reputacji, mieć odpowiednie zabezpieczenie finansowe, posiadać pojazdy, zatrudniać kierowców z odpowiednimi kwalifikacjami oraz posiadać bazę transportową.
Na rynku oczywiście działa wiele firm niespełniających powyższych uregulowań, należy jednak podkreślić, iż kary nakładane przez Inspekcję Transportu Drogowego sięgają kilkunastu tysięcy złotych za jedno naruszenie i tym samym wysoce ryzykowne jest prowadzenie tego typu działalności bez odpowiednich licencji.
Tagi: licencja, transport, koncesja
Opinie naszych zadowolonych Klientów