Kancelaria Radcy Prawnego Dariusz Borys Kostyra
Zamów poradę online Zapytaj prawnika

Wezwanie do wskazania kierującego pojazdem

22.08.2012
Otrzymane wezwanie do wskazanie kierującego pojazdem ma na celu ustalenie osoby, która dokonała przejazdu bez uiszczenia należnej opłaty w systemie viatoll. Obowiązek posiadania i uiszczania opłat w systemie viatoll został wprowadzony w lipcu 2011 roku.
 
Art. 13i został dodany ustawą z 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 172, poz. 1440) w celu realizacji postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/52/WE z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie interoperacyjności systemów elektronicznych opłat drogowych we Wspólnocie (Dz.Urz.UE 2004 L 166/124). Wskazana dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do stosowania w ramach wprowadzanych systemów elektronicznego poboru opłaty jednej lub kilku spośród trzech technologii elektronicznych. Do tych technologii należy: pozycjonowanie satelitarne, łączność ruchoma stosująca normę GSM-GPRS (GSM TS 03.60/23 060) oraz technologia mikrofalowa 5,8 GHz. W treści dyrektywy podkreślono zalety wymienionych technologii. Mają one znaczenie nie tylko dla sprawności wymiaru opłaty oraz jej poboru, ale także bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Do tych zalet należy: elastyczność, uniwersalność, a także możliwość przeliczenia dużej liczby kilometrów bez wydatkowania na bezpieczeństwo i informowanie podróżnych. Ponadto systemy elektroniczne pozwalają zaadaptować nowe, przydatne dla podróżnych usługi, jak np: informowanie o kolizjach, natężeniu ruchu. 
 
Powszechne stosowanie jednej z technologii wskazanych w art. 2 ust. 1 dyrektywy 2004/52/WE wspomnianej ma zapewnić spójność systemu poboru opłat za korzystanie z dróg w ramach Wspólnoty Europejskiej, a w rezultacie umożliwić rozpoczęcie świadczenia europejskiej usługi opłaty elektronicznej (European Electronic Toll Service, powołana dalej jako EETS). EETS ma objąć wszystkie sieci drogowe w Unii Europejskiej, w których opłaty za użytkowanie dróg są pobierane w systemie elektronicznym. Usługa ta została zdefiniowana na podstawie decyzji Komisji z 6 października 2009 r. w sprawie definicji europejskiej usługi opłaty elektronicznej oraz jej elementów technicznych (2009/750/WE) (Dz.Urz.UE 2009 L 268/2011). Umowa o świadczenie EETS ma przyznawać użytkownikowi EETS dostęp do usługi w ramach całej europejskiej sieci drogowej. Użytkownik, aby korzystać z usługi, nie będzie musiał zawierać umowy z operatorem usługi z każdego obszaru EETS, czyli obszaru poboru opłat elektronicznych. Subskrypcje na korzystanie z EETS będą udostępniane przez operatora (emitenta) jakiejkolwiek części sieci. Prawo dokonywania subskrypcji na usługę EETS można realizować u dowolnego dostawcy bez względu na przynależność państwową, państwo pobytu lub państwo rejestracji pojazdu. Uiszczenie opłaty na rzecz dostawcy EETS spowoduje wywiązanie się użytkownika ze zobowiązań wobec odpowiedniego poborcy opłaty. EETS jest usługą, która ma uzupełniać krajowe i lokalne usługi opłaty elektronicznej. Polska oraz pozostałe kraje członkowskie UE zostały zobowiązane zgodnie ze wspomnianą dyrektywą oraz decyzją do podjęcia starań w celu poszerzenia zakresu stosowania systemów opłaty elektronicznej. Według tych regulacji przynajmniej 50% pojazdów w każdym punkcie poboru opłat powinno mieć zapewnione korzystanie z elektronicznego sposobu poboru opłaty.
 
Zgodnie z Ustawą za przejazd bez uiszczenia tej opłaty - wymierza się karę pieniężną w wysokości 3 000 zł. Przy czym Inspekcja Transportu Drogowego bardzo rygorystycznie interpretuje ten przepis i w efekcie wbrew treści ustawy wymierza karę w wysokości 3 000 zł za przejazd każdego odcinka drogi.
 
Ewentualne odwołanie od decyzji a następnie skargę do WSA należałoby oprzeć na przedmiotowym argumencie.
 
Pozostaje oczywiście możliwość niewskazania osoby kierującej pojazdem. Zgodnie z art. 96§3 Kodeksu Wykroczeń - kto wbrew obowiązkowi nie wskaże na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie podlega karze grzywny do 5 000 zł. Przy czym kara 5 000 zł jest karą maksymalną i istnieje realna szansa, iż sąd wymierzy ją w kwocie niższej. Dlatego sugeruję rozważenie scenariuszu nie wskazania osoby kierującej pojazdem w szczególności, iż jak wynika z pytania istnieje trudność z określeniem osoby kierującej w tych dniach pojazdem.


Tagi: itd, viatoll

Opinie naszych zadowolonych Klientów
    Zostaw swój komentarz
    Adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zapytaj prawnika
Opinie klientów
Mikołaj

Jestem mile zaskoczony jakością, fachowością i krótkim czasem prowadzenia sprawy choć do tej pory współpracowałem z wieloma kancelariami i prawnikami.

  • right
Andrzej

Szczerze polecam ta kancelarie dobry kontakt, szybka odpowiedz i pełen profesjonalizm. W sądzie poszło tak jak mówił Pan Dariusz. Dziękuje.

  • left
  • right
Piotr

Cieszy mnie niezmiernie, że w tak trudnych czasach wyzysku, manipulacji i cwaniactwa jest tak profesjonalna możliwość obrony. Dziękuję panie Darku !

  • left
  • right
Darek

Jestem bardzo mile zaskoczony profesjonalnością i szybkością odpowiedzi. Poleciłem serwis znajomym, bo warto!

  • left
  • right
Michał

Bardzo fachowa i szybka pomoc, a wszystko w dobrej cenie. Jestem pełen uznania i wdzięczności dla Kancelarii LexVin za profesjonalną realizację usługi.

  • left
  • right
Karolina

Bardzo dziękuję za zajęcie się moją sprawą oraz szybkie wysłanie mi sprzeciwu. Z pewnością polecę Państwa usługi.

  • left
  • right
Joanna

Pomoc prawną otrzymałam błyskawicznie i profesjonalnie.Świetna,merytoryczna i miła obsługa. Serdecznie dziękuję.

  • left
  • right
Aneta

Bardzo dziękuję za profesjonalne i szybkie napisanie sprzeciwu. Polecam pomoc prawną Kancelarii LexVin każdemu, kto szuka profesjonalnej pomocy prawnej.

  • left
  • right
Podobne artykuły