Zawieranie umów drogą elektroniczną
19.06.2012
Zgodnie z art. 60 K.c., z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).
Oświadczenie elektroniczne jest równoważne z formą pisemną zwykłą, jeśli opatrzone zostanie bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego, kwalifikowanego certyfikatu (art. 78 § 2 Kodeksu cywilnego).
podpis elektroniczny (art. 3 pkt 1 u.p.e.) – to „dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis”. Podpis ten musi być bezpieczny (pojęcie to definiuje art. 3 pkt 2 u.p.e.) oraz weryfikowalny, tzn. można dokonać czynności, które umożliwiają zidentyfikowanie osoby składającej
podpis elektroniczny, pozwalają stwierdzić, że podpis został złożony za pomocą danych służących do składania podpisu elektronicznego przyporządkowanych do tej osoby i pozwalają stwierdzić, że dane opatrzone tym podpisem nie uległy zmianie po złożeniu podpisu elektronicznego (art. 3 pkt 22 u.p.e.).
W przypadku oferty elektronicznej składanej przez przedsiębiorcę konieczne jest udzielenie potencjalnym kontrahentom wyczerpujących, zrozumiałych i jednoznacznych informacji dotyczących przyjęcia oferty oraz elektronicznego sposobu zawarcia umowy. Chodzi tu o:
-
czynności techniczne składające się na procedurę zawarcia umowy;
-
skutki prawne potwierdzenia przez drugą stronę otrzymania oferty;
-
zasady i sposób utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy;
-
metody i środki techniczne służące wykrywaniu i korygowaniu błędów we wprowadzanych danych, które przedsiębiorca jest zobowiązany udostępnić drugiej stronie;
-
języki, w których umowa może być zawarta;
-
kodeksy etyczne, które przedsiębiorca stosuje, oraz o ich dostępność w postaci elektronicznej.
Dodatkowo ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną nakłada na usługodawcę obowiązek wskazania:
-
adresów elektronicznych;
-
imienia i nazwiska, miejsca zamieszkania i adresu albo nazwy lub firmy oraz siedziby;
-
informacji dotyczących właściwego zezwolenia i organu zezwalającego – w przypadku przedsiębiorców świadczących usługi wymagające na podstawie odrębnych przepisów takiego zezwolenia;
-
numeru identyfikacji podatkowej (NIP) – w przypadku przedsiębiorców oferujących towary lub usługi w sprzedaży bezpośredniej lub na odległość za pośrednictwem środków masowego przekazu, sieci teleinformatycznych lub druków bezadresowych;
Firma będąca właścicielem witryny pobieraczek w przeszłości została ukarana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych jednak w chwili obecnej jej regulamin i sposób działania spełnia obowiązujące w Polsce normy prawne.
Nie ulega więc wątpliwości, iż w niniejszej sprawie doszło do zawarcia umowy drogą elektroniczną, która jest dla Pani wiążąca. Brak wniesienia opłaty może spowodować wniesienia sprawy do sądu co wygeneruje dla Pani dodatkowe koszty procesu. Co prawda pewną linię obrony w sprawie dawałby przepisy Kodeksu cywilnego.
Zgodnie bowiem z art. 385 Kodeksu cywilnego wzorzec umowy powinien być sformułowany jednoznacznie i w sposób zrozumiały. Postanowienia niejednoznaczne tłumaczy się na korzyść konsumenta. Zasady wyrażonej w zdaniu poprzedzającym nie stosuje się w postępowaniu w sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone.
Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.
W razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi postanowieniami umownymi są te, które m.in. wyłączają obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie nie spełnione w całości lub części, jeżeli konsument zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania.
Jednakże niezależnie od powyższych przepisów jak już pisałem koszty obsługi prawnej mogą przekroczyć wartość roszczenia a nie dają pełnej gwarancji wygrania sprawy.
Tagi: umowa, podpis elektroniczny
Opinie naszych zadowolonych Klientów