Kancelaria Radcy Prawnego Dariusz Borys Kostyra
Zamów poradę online Zapytaj prawnika

Odstąpienie od umowy o dzieło

16.03.2012
W omawianej przez Pana sytuacji mamy do czynienia z możliwością wytoczenia co najmniej dwóch roszczeń wobec drukarni. Na marginesie jedynie nadmienię, iż w mojej ocenie doszło do zawarcia umowy o dzieło a nie umowy zlecenia. Zgodnie z treścią art. 627 Kodeksu cywilnego przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.
 
Jak słusznie wskazał Sąd Apelacyjny w Lublinie w sprawie III AUa 1700/05 istotą umowy o dzieło jest osiągnięcie określonego, zindywidualizowanego rezultatu w postaci materialnej lub niematerialnej. Umowa o świadczenie usług jest zaś umową starannego działania, zatem jej celem jest wykonywanie określonych czynności, które nie muszą zmierzać do osiągnięcia rezultatu. Jednym z kryteriów pozwalających na odróżnienie umowy o dzieło od umowy o świadczenie usług jest możliwość poddania umówionego rezultatu (dzieła) sprawdzianowi na istnienie wad fizycznych. 
 
Prawo odstąpienia od umowy
 
Pierwszym z roszczeń z jakim może wystąpić zamawiający dzieło jest odstąpienie od umowy. Zgodnie z art. 636 Kodeksu cywilnego jeżeli przyjmujący zamówienie wykonywa dzieło w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową, zamawiający może wezwać go do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu zamawiający może od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie.
 
W niniejszej sprawie jednak w mojej ocenie doszło już do odebrania działa a później jedynie do zgłoszenie roszczenia na zasadzie rękojmi. Jak zauważył Sąd Najwyższy w sprawie IV CKN 152/00 przepis art. 636§1 Kodeksu cywilnego nie ma zastosowania po odebraniu dzieła.
 
Rękojmia za wady zamówionego dzieła
 
Przyjmując, iż do odebrania dzieła doszło z strony Zamawiającego. To w chwili obecnej zamawiający może skorzystać z rękojmi za wady dzieła. 
 
Jeżeli dzieło ma wady, zamawiający może żądać ich usunięcia, wyznaczając w tym celu przyjmującemu zamówienie odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. Przyjmujący może odmówić naprawy, gdyby wymagała nadmiernych kosztów.
 
Gdy wady usunąć się nie dadzą albo gdy z okoliczności wynika, że przyjmujący zamówienie nie zdoła ich usunąć w czasie odpowiednim, zamawiający może od umowy odstąpić, jeżeli wady są istotne; jeżeli wady nie są istotne, zamawiający może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku. To samo dotyczy wypadku, gdy przyjmujący zamówienie nie usunął wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego.
 
Odszkodowanie
 
Zamawiającemu służą ponadto roszczenia odszkodowawcze ze względu na wady dzieła na podstawie odpowiednio stosowanego art. 566 Kodeksu cywilnego
 
Jeżeli z powodu wady fizycznej dzieła Zamawiający odstępuje od umowy albo żąda obniżenia ceny, może on żądać naprawienia szkody poniesionej wskutek istnienia wady, chyba że szkoda jest następstwem okoliczności, za które Wykonawca dzieła nie ponosi odpowiedzialności. W ostatnim wypadku Zamawiający może żądać tylko naprawienia szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wad. W szczególności może żądać zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów w takim zakresie, w jakim nie odniósł korzyści z tych nakładów.
 
W mojej ocenie należy wysłać ostateczne przesądowe wezwanie do drukarni z żądaniem dostarczenia dzieła bez wad w terminie 30 dni pod rygorem odstąpienia od zawartej umowy oraz obciążenia Wykonawcy kosztami magazynowania. 
 
Jeżeli powyższe wezwanie nie poskutkuje pozostaje droga sądowa w zależności od wielkości sądu w jakim będzie toczyło się postępowanie w mojej ocenie powinno trwać maksymalnie około roku.


Tagi: odszkodowanie, umowa o dzieło, rękojmia

Opinie naszych zadowolonych Klientów
    Zostaw swój komentarz
    Adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zapytaj prawnika
Opinie klientów
Mikołaj

Jestem mile zaskoczony jakością, fachowością i krótkim czasem prowadzenia sprawy choć do tej pory współpracowałem z wieloma kancelariami i prawnikami.

  • right
Andrzej

Szczerze polecam ta kancelarie dobry kontakt, szybka odpowiedz i pełen profesjonalizm. W sądzie poszło tak jak mówił Pan Dariusz. Dziękuje.

  • left
  • right
Piotr

Cieszy mnie niezmiernie, że w tak trudnych czasach wyzysku, manipulacji i cwaniactwa jest tak profesjonalna możliwość obrony. Dziękuję panie Darku !

  • left
  • right
Darek

Jestem bardzo mile zaskoczony profesjonalnością i szybkością odpowiedzi. Poleciłem serwis znajomym, bo warto!

  • left
  • right
Michał

Bardzo fachowa i szybka pomoc, a wszystko w dobrej cenie. Jestem pełen uznania i wdzięczności dla Kancelarii LexVin za profesjonalną realizację usługi.

  • left
  • right
Karolina

Bardzo dziękuję za zajęcie się moją sprawą oraz szybkie wysłanie mi sprzeciwu. Z pewnością polecę Państwa usługi.

  • left
  • right
Joanna

Pomoc prawną otrzymałam błyskawicznie i profesjonalnie.Świetna,merytoryczna i miła obsługa. Serdecznie dziękuję.

  • left
  • right
Aneta

Bardzo dziękuję za profesjonalne i szybkie napisanie sprzeciwu. Polecam pomoc prawną Kancelarii LexVin każdemu, kto szuka profesjonalnej pomocy prawnej.

  • left
  • right
Podobne artykuły